Home

Stefan Coster en Zjevaun Janga, de twee barista’s met een Rotterdams randje die meededen aan het Nederlands Kampioenschap, eindigden respectievelijk als de nummer 6 en nummer 2 van Nederland. Gezien het zware deelnemersveld een indrukwekkende prestatie. Hetzelfde weekend werd een andere Rotterdammer wél nummer één; voor de vierde keer op een rij werd Esther Maasdam kampioen latte art. Tijd voor een babbeltje.

Vier keer kampioen, op een gegeven moment lijkt het me wel genoeg. Esther is het gedeeltelijk met me eens. ‘Eigenlijk dacht ik dat de vorige keer de laatste keer was dat ik meedeed. Ik eindigde als vijfde op het wereldkampioenschap. ‘Prima,’ dacht ik. Toen ik thuis was, liet iemand me zien dat ik in de voorrondes wél als eerste was geëindigd. Dan zit je zo dichtbij. Toen dacht ik: het zit erin, ik moet ervoor gaan.’
Ik wil weten of het NK nog een uitdaging voor haar is. ‘Natuurlijk! Je twijfelt altijd, het is toch een wedstrijd. En het niveau in Nederland is hoog, dit was het beste jaar tot nu toe, denk ik. Dus ja, het is wel spannend. Dat is belangrijk, zo hoort een finale te zijn. Het moet ook een leuke show zijn voor het publiek en de jury.

‘MOOIE KOFFIE PROEVEN MENSEN BEWUSTER’

Esther rolde zo’n tien jaar geleden de wereld van koffie in. Na allerlei bijbaantjes wilde ze ‘iets puurs met vakmanschap en met je handen’. Ze ging de koffie in en toen ze op North Sea Jazz iemand hartjes zag maken in de cappuccino was ze verkocht. Voor Esther is latte art meer dan vorm. ‘Als barista’s kunnen we natuurlijk freaken over TDS (het percentage aan opgeloste koffiestoffen in een koffiedrank) en extractie (het percentage stoffen dat onttrokken is aan de koffieboon) maar een gemiddeld mens heeft daar geen boodschap aan, hoewel hij het wel proeft. We moeten niet alleen binnen ons nerdgroepje blijven. Latte art is een brug. Als het er mooier uitziet, gaan mensen bewuster proeven. Het is een brug tussen barista en consument.

Na twee jaar in Londen, waarbij ze voor haar werkgevers Ristretto en daarna Alchemy over de hele wereld beurzen deed, is ze nu weer in Rotterdam. En dat bevalt. ‘Er is in die twee jaar zoveel veranderd, er gebeuren echt heel veel leuke dingen!’

Ook voor Esther zelf is er het één en ander veranderd, ze is voor zichzelf begonnen en werkt voor klanten als Espresso Service West. ‘Ik geef trainingen en sta op evenementen. En ik wil wel meer consultancy doen, dat lijkt me geweldig.’ Eerst komt het wereldkampioenschap er echter aan dat dit jaar plaatsvindt in Melbourne. Zondag vliegt ze al die kant op. Waar ze niet alleen de Nederlandse eer hoog gaat houden, maar ook die van Rotterdam.

FOTO’S JEROEN MOOIJMAN

Dit artikel verscheen eerder op De Buik van Rotterdam.

